Stárnutí populace
Komise poukazuje na problém, kterým je dlouhodobá udržitelnost penzijního a zdravotního systému s ohledem na stárnutí populace. Nevím, jestli v podtextu této připomínky, nám komise nepodsouvá možnost řešení prostřednictvím řízené migrační politiky.
Jsem přesvědčený, že budoucností našeho národa nejsou migranti, ale naše vlastní děti.
Řešením musí být silná prorodinná státní politika. Systém musíme přenastavit tak, aby mladí lidé, ideálně manželé, měli sami zájem zakládat rodiny s více dětmi. Aby ženy neodsouvaly první těhotenství daleko za věkovou hranici 30 let. Mladým rodinám musíme poskytnout sociální jistoty především v podobě dvou základních pilířů: dostupného bydlení a adekvátního finančního ohodnocení žen na mateřské dovolené.
Dostupné bydlení
Jak upozorňuje Komise, ceny nových bytů v ČR rychle rostou. Nejvíce je to patrné v Praze.
Ceny nových bytů jsou závislé především na dvou faktorech: na ceně stavebních pozemků a na ceně stavebních prací.
Vysoké ceny stavebních pozemků jsou hlavně v Praze a blízkém okolí. V ostatních regionech republiky nebyl nárůst cen pozemků zas až tak dramatický. Ceny se výrazně liší region od regionu.
Od ledna 2016 se díky změně v platbě DPH skokově zvedly ceny mnohých stavebních pozemků. V Praze parcely pro výstavbu RD často atakují hranici 10.000 Kč/m2. To způsobuje, že cena stavebního pozemku může až násobně převýšit cenu stavby vlastního rodinného domu. Pražské pozemky, umožňující výstavbu bytového domu, se pohybují od 50.000 Kč/m2 výš. Promítnutí ceny pozemku do ceny bytové jednotky v bytovém domě může být i v řádu milionů korun.
Ceny stavebních prací sice meziročně též stouply, nicméně jedná se „jen“ o 10 až 15 %. Může za to především růst ceny práce. I tak si troufám tvrdit, že ceny stavebních prací jsou díky konkurenčnímu tržnímu prostředí pořád nízké. A nejen díky němu. Naprostá většina stavebních a přidružených řemesel není prováděna pracovníky zaměstnanými na hlavní pracovní poměr. Ve stavebnictví funguje dlouhodobě zavedený systém subdodávek. Prostřednictvím tohoto systému jsou zaměstnáváni buď živnostníci nebo agenturní pracovníci. To podstatně snižuje výslednou cenu stavebních prací, což je pozitivní pro podnikatele i pro zákazníka. Nikoliv však pro stát. Jen na odvodech státu uniká odhadem 20 mld. Kč ročně.
S návrhem řešení dostupného bydlení přišlo v tomto týdnu hnutí ANO. Mladým párům do 36 let nabídne stát prostřednictvím Státního fondu rozvoje bydlení půjčku až 2 mil Kč, úročenou 1,75 %. To je na první pohled zajímavé a lákavé. Nicméně jde o půjčku, mladé rodiny cenu za pořízení bydlení pouze rozprostřou do časové řady. Délka splácení je podstatným parametrem nabízené půjčky, protože na rozumnou měsíční splátku je potřeba nastavit dobu splácení na 20 až 30 let. Jinak bude rodinný rozpočet už při mediánových příjmech neúměrně zatížen. Oproti komerčním hypotékám může být výhodou kromě nepatrně nižší úrokové sazby (jde jen o kosmetickou úpravu) pouze její zaručená fixace a snadnější dosažitelnost půjčky. To však s sebou může přinášet i nemalá rizika. Případné „nezdary“ neponese totiž nikdo jiný, než daňový poplatník ...
Jsou pouze dvě cesty, jak zajistit mladým rodinám bydlení. První cestou je nabídka nájemních bytů za přijatelné ceny. Druhou cestou je pak pořízení vlastního bydlení za předpokladu kombinace dosažitelného úvěru a dostupné ceny.
Lze očekávat, že dostupnost bydlení se stane jedním z témat dalšího volebního klání.